Wednesday, April 7, 2010

LAPAN


Dzakirah berdiri di balkoni bersendirian. Sudah seminggu dia tinggal di kediaman Qaiser dan Nadhirah. Dzakirah merupakan gadis berketurunan Turki dan kembar kepada Dhamiri. Ummi mereka meninggal dunia ketika melahirkan mereka dan Abi pula menyahut seruan Illahi ketika mereka berumur 20 tahun. Sudah 5 tahun sejak dia berpindah ke London, England. Sudah 5 tahun juga sejak kali terakhir dia bertemu Qaiser dan Nadhirah setelah pengebumian Abi di Turki.

“Assalamualaikum, Zhufairah Dzakirah,” sapa Dhamiri. Dia melangkah keluar dan menghampiri Dzakirah. “Wa’alaikumussalam, ya Ahi,” balas Dzakirah. Tangannya diangkat dan cuba meluruskan rambut Dhamiri yang perang dan kelihatan tidak terurus. Kedua-dua mereka memiliki sepasang mata yang berwarna coklat. Dhamiri tersenyum melihat raut wajah Dzakirah yang geram tatkala membetulkan rambutnya.

“Are you done?” tanya Dhamiri setelah Dzakirah masih tidak berhenti mencuba. “No, not yet,” Dzakirah segera membalas. “There you go, it look a lot better now,” dia berkata setelah puas dengan ‘hasil tangannya‘. Dia tersenyum dan menapak ke penghujung balkoni. Dhamiri hanya melihat perlakuan kembarnya itu. Seketika kemudian, Dzakirah mulai berbicara, “I want to ask you something, actually. I hope you don’t mind.. -- dia terhenti. Cuba mencari kata.
“I really hope you won’t mind. Hm, can we stay here a bit longer?” Dzakirah bertanya sambil menundukkan kepala. Dia sedar Dhamiri mungkin menolak ajakannya itu. Tidak mungkin kerjaya sebagai doktor di London dapat ditinggalkan sebegitu lama. Tiba-tiba, Dhamiri tergelak kuat. Dzakirah tersentak, tidak memahami. “A bit longer? Ya ukhti. We can stay here as long as you want. There’s no need to rush,” Dhamiri membalas. Pipi Dzakirah dipegang lalu adiknya itu tersenyum. “Your happiness is my soul, remember that,” sambung Dhamiri. 

No comments:

Post a Comment