Sunday, July 29, 2012

LIMA PULUH


Farhan terkedu di penjuru masjid. Dia tidak percaya dengan apa yang didengarnya. Qaiser telah melamar Iklil Bahiyyah sejurus selepas dia memberitakan lamaran bagi pihaknya. Hampir sahaja dulang ditanggannya terlepas ke lantai. Dia menguatkan diri untuk utuh berdiri. Dulang yang berisi minuman dan kuih-muih untuk sahabatnya itu diletakkan di satu sudut. Farhan keluar dari masjid. Hatinya memarahi diri sendiri kerana tidak sabar.
Amirullah memegang tangan Qaiser, mengharapkan penjelasan. Namun Qaiser tidak memberi reaksi apa-apa. Lalu Amirullah menganggukkan kepala dan berlalu pergi. Dia berjalan menuju ke kediamannya. Salam diberikan di pintu rumah dan kedengaran suara Iklil menyahut. Dia meminta Iklil duduk di halaman rumah bersamanya lalu Iklil menurut.
Adakah sesuatu yang menganggumu?” tanya Iklil.
Amirullah menggelengkan kepala. “Tidak, abang hanya hendak menyampaikan hajat.” balasnya. “Dan apakah hajat itu?” tanya Iklil lagi. “Wahai Iklil Bahiyyah, adakah kamu bersedia untuk bernikah?” tanya Amirullah kembali.
Bukankah anta sendiri mengetahui hadith Nabi s.a.w, 'Apabila datang melamar kepadamu seseorang yang kamu redha agamanya dan akhlaknya, maka kahwinkanlah. Jika tidak kamu laksanakan, maka akan terjadi fitnah di muka bumi dan kerosakan yang luas.' Masihkah abang ada keraguan tentang kesediaan Iklil?”
Sekali lagi Amirullah menggelengkan kepala. “Tidak, wahai adikku. Maka dengarkanlah, dirimu dilamar oleh dua pemuda yang abang redha akan agama dan akhlak mereka. Dengarkanlah pengetahuan tentang mereka dan bermusyawarahlah denganku.

Bagi yang pertama, seorang yang amanah dan
keimanannya hanya Allah yang mengetahui. Al-Quran di dadanya seperti mana di perlakuannya. Istikharah sudah dilakukannya, dan jawapannya adalah anti, wahai adikku.

Bagi yang kedua pula, seorang yang mengalami kesukaran di dalam hidupnya dan ketahuilah bahawa Allah tidak akan menduga hambaNya melebihi kemampuannya. Ketahuilah bahawa dia seorang yang bersopan dan berbudi, lamarannya ini tidak ku ketahui sebabnya.”
Tidak adillah bagiku jika tidak mengetahui sebabnya kerana istikharah itu petunjuk Allah, dan lamaran kedua itu juga mungkin gerak hati dari Allahu Rabbi. Kembalilah abang kepada yang bertanya dan meminta kepastian. Adik menunggu,” balas Iklil. Kemudiannya dia bangun dan mengucapkan salam sebelum kembali masuk ke dalam rumah.

No comments:

Post a Comment