Monday, November 28, 2011

DUA PULUH


Langkah dipercepatkan, Dhamiri mengenggam tangannya. Dia membuka pintu bilik Dzakirah, lalu terlihat kembarnya itu sedang duduk di sisi katil. Nafasnya deras, dia menghampiri Dzakirah dari belakang dan memegang bahunya. Dzakirah diam sahaja. Kelihatan di atas karpet dan katil titisan-titisan darah. Malahan kedua tangannya juga dipenuhi darah berwarna merah pekat. Tanpa dia sedari, air matanya mengalir keluar, sedikit cuma.
Sudah sampai masanya kita kembali ke Turki,” kata Dzakirah sayu. Sudah beberapa hari sejak mereka berdua meninggalkan Malaysia dan berpijak di bumi London, kediaman kedua mereka. “La,” jawab Dhamiri tegas. Dia mengambil sehelai kain lalu menghilangkan kesan darah yang ada pada kembarnya. “Sudah sampai masanya,” ulang Dzakirah. “Putuskan pertunanganku dengan Qaiser,” katanya. Saat kata-kata itu terluah, lebih banyak air mata yang mengalir keluar. Bagaikan hujan di panas hari, air mata itu seperti tidak mahu berhenti.
Simpanlah sedikit air matamu, untuk dijadikan simpanan hari esok,” kata Dhamiri. “Qaiser tidak akan menerima keputusanmu, ya ukhti.”
Dzakirah tahu itu yang akan dikatakan Dhamiri. Dia tahu, Qaiser tidak akan mahu memutuskan janji yang sudah lama diikat. Bahkan, mereka bercadang untuk bernikah tahun hadapan. “People can't kill love, but people can hate it. I'll make him hate me,” terang Dzakirah. Dhamiri terkesima. Siapakah yang lebih mengenali Qaiser daripada Dzakirah sendiri? Dia sedikit takut, untuk membayangkan, bagaimana perihal itu akan terjadi. Bagaimana Dzakirah akan membuat Qaiser yang memutuskan pertunangan, bukannya sekadar menerimanya daripada Dzakirah.
You won't dare. It'll hurt you twice as much,” kata Dhamiri. “Istighfar, ya ukhti.”
Dzakirah beristighfar. Dia merehatkan kepala di atas bahu Dhamiri. Mereka senyap seketika. “Kebahagiaan dia, kebahagiaanku. Begitu juga sebaliknya. Maka jika dia tahu penderitaanku, pasti sakit sekali hatinya. Jika, dia mengetahui. Biarlah rahsiaku tersimpan, asalkan dia mampu meneruskan hidup tanpaku. Cintaku kepadanya, ibarat cinta rumput kepada matahari. Setiapnya ia hendak tumbuh tinggi, mendekati cintanya, sedikit sahaja, pasti akan terhalang. Dicantas dek manusia. Cintaku terhalang begitu,” kata Dzakirah. Dia menutup mata, ingin berehat.
Maka cintaku kepadamu ibarat cintanya daun kepada bunga. Akan ku biarkan diriku dicantas untuk membuat dirimu kelihatan cantik, ataupun dipetik bersama tangkai dan kekal denganmu sebagai perhiasan. Ya ukhti, uhibbuki fillah. Berehatlah, akan abang uruskan pemergian kita ke Turki,” balas Dhamiri. Dia juga, tanpa disedari, mengalirkan air mata. Kediaman di Tukri kelihatan semakin jelas di mata.

No comments:

Post a Comment