Sunday, November 27, 2011

LAPAN BELAS

Suasana di dalam kelas sepi seperti biasa. Tiada yang berbicara, hanya kedengaran coretan pena yang menulis di atas lembaran kertas. Tidak diketahui bila akan berhenti. Perkataan membina ayat, fikiran berjalan jauh mencari sesuatu. Otak ligat berfikir. Di hadapan kelas, meja pertama di bahagian sebelah kanan, Iklil sedang leka menjawab soalan Biologi. Tak disedari, hanya beberapa tapak dari dia yang memikirkan diri, ada lagi yang menumpang sekali. Membina impian di dalam sanubari.
Farhan hanya melihat dari jauh.
Tapi segera dialihkan. Bukankah Allah telah berfirman di dalam al-Quran al-Karim,
Firman Allah s.w.t maksudnya : "Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menundukkan pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan". (An Nur: 30)
Maka dia pun melihat pelajarnya yang lain. Sudah disampaikan hasrat hati kepada rakan yang paling dipercayai iaitu Qaiser. Dia belum taqdim, belum juga mengkhitbah. Dia mahu menunggu, tamatnya peperiksaan akhir di QU. Biarlah rahsia hati itu menjadi rahsia. Kerana cinta dengan nama Allah itu, adalah cinta yang mengingatkan akhirat. Dengan izinNya akan dibawa ke syurga. Cinta yang mengingatkan mati, menjadi pelindung kepada segala kemaksiatan.
Tidak lama selepas itu, masa yang terluang dipenuhi dengan tasbih dan tahmid, maka peperiksaan pun berakhir.
Iklil menghela nafas lega. Biologi adalah kertas ujian terakhirnya. Hatinya berlagu riang, mengucapkan syukur ke hadrat Illahi. Akhirnya pembelajarannya sudah sampai ke penghujung. Tiada lagi ujian, tiada lagi kelas di QU. Dia terdiam seketika. “Tiada lagi kelas di QU,” bisiknya hatinya. Kertas ujian dikumpul Farhan, lalu dia memberi isyarat untuk pelajar kelar dari lokasi ujian.
Iklil bersalaman dengan pelajar muslimah yang lain sebelum melangkah keluar kelas. Hatinya sekali lagi diulam pilu, dia bakal meninggalkan QU.

No comments:

Post a Comment