Wednesday, November 9, 2011

TUJUH BELAS

“Tapi tidak ada apakan kalau berpisah seketika?” Nadhirah mengulang pertanyaan. Dia sedikit memahami, tapi tidak pernah merasa bagi pihaknya sendiri.
Wahai Cahaya, penyeri hatiku. Itulah soalan yang hanya akan diajukan oleh mereka yang tidak memiliki cinta seperti abang terhadap bakal jodohku. Sesungguhnya Cahaya, bahkan jika Dzakirah dihadapanku, mengalihkan pandangan sedikit pun, sudah sakit hati ini. Bukan kerana marah, tapi kerana pilu. Layakkah abang untuk dia? Sungguh sempurna budi pekertinya, diasuh sejak kecil menjadi seorang puteri. Kadang kala, abang ada terfikir, ada baiknya bagi siapa yang masih tidak memiliki cinta. Tidaklah merasa sakitnya perpisahan, mahupun kemungkinan perpisahan akan berlaku,” Qaiser mengakhirkan bicara. Dia mengunci mulut. Sudah tidak mahu berkata. Sesak hatinya mengingatkan perpisahan yang tidak difahami sejuta manusia yang lain.
Dzakirah pula membuka bicara, meleraikan sepi.
Kalau benar cinta, bercintalah kerana Allah. Itu Cahaya amat pasti abang sedang lakukan sekarang. Dengan keimanan abang, percayalah pada Allah. Allah akan menjaga cinta abang yang jauh dari pandangan mata abang, tapi dekat dalam ingatan. Tiada galang gantinya penjaga yang lebih baik melainkan Allah semata-mata. Cahaya tahu abang tidak akan tenggelam dalam belaian cinta duniawi, malah abang akan membawanya ke alam yang kekal abadi. Cuma sekarang ini, dalam perantauan abang sebagai hamba Allah, telah diuji dengan perpisahan. Selama ini, Allah telah memberikan kemudahan kepada abang untuk melakukan apa sahaja, maka mungkin Allah ingin menguji dengan perasaan cinta abang yang paling kuat. Cinta kepada jodoh.”
Qaiser memandang Nadhirah, tersenyum pahit. Hatinya tertanya sejak bilakah adik kesayangannya ini pandai berbicara tentang cinta. Dia menghampiri Nadhirah, menghulur keluar tangan kanannya dan memegang tangan kiri Nadhirah. Mereka bersama berjalan menuju ke tempat letak kereta. Sudah tiada urusan mereka di KLIA. Sekilas pandang, ramai manusia memandang mereka sebagai sepasang suami isteri. Nadhirah mengeluh sendiri, moga sahaja yang memandang itu bersangka baik.
Setibanya di kereta, Qaiser duduk di tempat bahagian pemandu. Dengan berhati-hati dia memandu keluar ke jalan raya. Nadhirah senyap saja di sebelahnya. “Apa pendapat Cahaya tentang Iklil?” tanya Qaiser. Nadhirah sedikit tersentak, namun tenang. “Siapa?” tanyanya kembali. “Iklil Bahiyyah binti Syed Furqon,” balas Qaiser. “Kenapa?” tanya Nadhirah lagi. Dia runsing. “Jawab dahulu soalan abang, dan akan abang nyatakan sebabnya,” Qaiser berkata tegas. Nadhirah mengeluh. “Cahaya tidak ada sebarang pendapat tentang Iklil. Dia baik, muslimah yang baik juga. Tidak ada bezanya dengan muslimah lain di QU,” balas Nadhirah.
Bezanya, dia berjaya menambat hati Farhan,” terang Qaiser. Nadhirah menyepi.

No comments:

Post a Comment