Wednesday, November 9, 2011

ENAM BELAS

Pasport diletakkan kembali ke dalam beg. Dzakirah menoleh, tiada siapa. Dia memandang kembali ke depan. Dhamiri sedang menunggu. Mereka berdua sudah mengucapkan selamat tinggal kepada Qaiser dan Nadhirah. Dzakirah merasa sedikit pening. Pandangannya kabur. Dia melihat Dhamiri bergegas mendapatkannya dan memegang lengannya, mengelakkan dia dari terjatuh. Titisan darah kelihatan di tudung. “Nose bleed,” bisik Dzakirah.
Dhamiri sekadar mengangguk, mengeluarkan tisu dan menghalakannya kepada Dzakirah. Dzakirah memebersihkan darah yang tersisa di sebalik niqab. Dia menundukkan kepala, mengharapkan darah segera berhenti mengalir. Beberapa minit kemudian, dia mengangkat kepalanya, memandang Dhamiri. “Let us go,” katanya perlahan. Dhamiri mengangguk lagi. Dia masih memegang lengan Dzakirah, memimpinnya memasuki kapal terbang. Oman Air berlepas tidak lama kemudian.
Qaiser diam sahaja memandang kapal terbang itu membelah awan biru. Nadhirah menoleh memandang abangnya. Tidak tahu hendak mengatakan apa. Dirinya sendiri tidak pernah jatuh cinta, mana mungkin memahami perasaan abangnya yang sekali lagi terpaksa berjauhan dengan tunangnya sendiri. Mungkin dia boleh berkata, terdapat banyak cara untuk berhubung. Malahan sekarang zaman sudah moden, tapi dia tidak memahami mengapa abangnya masih bersedih.
Qaiser mengalihkan pandangan kepada Nadhirah. “Cahaya memikirkan apa?” tanyanya. Nadhirah sedikit terkejut, namun ditanya juga persoalan di benak hati. “Cahaya hairan mengapa abang masih bersedih berjauhan dengan Dzakirah. Sudah banyak cara boleh berhubung, setiap hari boleh bersua muka, mendengar suara. Tetapi mengapa, hatimu masih bersedih?” tanya Nadhirah. Qaiser tersenyum pahit. Dia tahu Nadhirah tidak mengerti perasaannya. Bagaimanakah dia bakal mengungkapkan kata, menghuraikan jawapan? Dia menarik nafas, berfikir-fikir.
Lalu memulakan kata.
Tidaklah seorang itu menjadi muslim sebenar sehingga dia mencintai Allah dan RasulNya melebihi cintanya pada dunia. Sungguh, cintaku kepada kedua-duanya bercambah setiap hari. Abang tidak bersedih mencintai sesuatu yang ada di hati abang. Sesungguhnya Allah dekat dengan kita, jika kita mendekatkan diri kepadaNya. Selawatlah selalu, lalu Rasul kita kekal di sini,” Qaiser meletakkan tangan di dadanya.
Tapi,” dia tertunduk. “Cinta abang kepada Dzakirah, satu nikmat Allah berikan kepada abang. Tidaklah abang sedikit pun meragui jodoh yang telah ditetapkan. Maha Suci Allah dengan segala kebesaranNya telah menciptakan seorang pasangan bagi abang. Mana mungkin, tidak abang menyayangi pilihan Allah bagi abang? Dalam semua manusia, hanya dia sahaja. Dia sahaja. Satu-satunya cinta hatiku.”
Qaiser diam seketika. Menahan perasaan, menanggung kesakitan.

No comments:

Post a Comment