Sunday, November 27, 2011

SEMBILAN BELAS


“Assalamualaikum, Iklil,” satu suara menegur. Iklil menoleh.
“Wa'alaikumussalam,” balasnya. “Nadhirah,” Iklil tersenyum. “Sibuk ke?” tanya Nadhirah. Mereka berjalan beriringan menuju ke dewan. Sebentar lagi ada forum yang bakal membahaskan tentang Al-Quran dan tafsirannya. Panel dan moderator yang berpengalaman dan sudah berpuluh tahun mempelajari kitab Allah itu telah dipilih sendiri oleh Qaiser. “InsyaAllah, tidak. Cuma sebentar lagi kan ada forum. Iklil hanya berniat menuju ke situ,” jawab Iklil, berterus-terang.
Oh, begitu. Sebenarnya, Ghazalah datang membawa hajat,” terang Nadhirah. Dia hanya membahasakan dirinya sebagai Ghazalah jika bersama pelajar QU. Jarang ada yang memanggilanya Nadhirah mahupun Cahaya. Iklil diam, menanti sambungan. Hatinya tenang sahaja, begitulah dia sepanjang masa. Tidak pernah merasa terganggu. Kerana dalam hatinya suci mengingati Allah. “Ada yang ingin bertanya, jika Iklil sudah dikhitbah orang sebelum ini. Lantas, jika belum, insyaAllah, saya mewakili pihaknya ingin taqdim. Lalu disusul dengan khitbah,” jelas Nadhirah.
Di saat itu, Iklil masih lagi terdiam. Nadhirah sedikit risau, kerana mungkin Iklil sudah ditanya sebelum ini. Manakan tidak, dia merupakan salah satu mahasiswi yang dikenali. Saidatina Aisyah r.a. pernah berkata, “wanita yang baik itu tidak dilihat dan tidak melihat.” Begitulah perihalnya Iklil Bahiyyah, namanya dikenali kerana maruahnya, kerana tinggi tatatusilanya. Walaupun begitu, jarang sekali namanya disebut, kerana perasaan malu untuk menyebut. Pekertinya adalah seperti muslimah sejati. Walaupun tidak berniqab seperti kebanyakan pelajar QU, wajahnya juga jarang dilihat. Kerana dia sering berseorang dan yang lain juga malu untuk mengangkat muka apabila berbicara dengannya.
InsyaAllah, belum,” jawabnya pendek. Nadhirah menarik lafas lega. “Namun, maaf, Iklil tidak mahu menerima sebarang khitbah buat masa sekarang. Tunggulah, setelah graduasi,” tambah Iklil. Maka Nadhirah pun bertanya, “Mengapa? Bukankah graduasi hanya sebulan sahaja lagi?”
Benar, hanya sebulan saja lagi. InsyaAllah yang ingin mengkhitbah itu sanggup menunggu,” balas Iklil. “Baiklah, akan Ghazalah sampaikan,” kata Nadhirah mengakhiri bicara. Dia tidak mempersoalkan kenyataan Iklil kerana dia sendiri tahu, setiap apa yang berlaku itu ada hikmahnya. Iklil menolak untuk menerima, malahan tidak bertanya siapa. Sungguh, dia tidak memahami tapi tidak pula bertanya.

No comments:

Post a Comment