Monday, January 23, 2012

EMPAT PULUH ENAM


“Orang yang bernama Cahaya itu jua ikut Qaiser?” tanya Amirullah kepada adiknya. Iklil mengangguk lalu mengiakan. Dia sedang memandu kereta menuju ke lapangan terbang untuk menjemput Qaiser, Farhan dan Nadhirah. “Adakah dia mengenali abang?” tanya Amirullah lagi. Iklil hairan sedikit. “Kenapa abang berfikiran begitu?” dia membalas dengan pertanyaan. “Saja bertanya. Bukankah ada sedikit masa dalam kehidupan abang yang tidak mampu abang ingat? Mungkin kami pernah bertemu,” balas Amirullah jujur.
Dia berasa sedikit hairan dengan dirinya sendiri. Semenjak Iklil menyebut nama Nadhirah di hadapannya, perasaan ingin tahunya membuak-buak. Seingat dia ketika mengenali Qaiser, dia tidak pernah kenal akan adik rakannya itu.
Adik bawa kereta kelajuan berapa?” tanya Amirullah. Dia memegang kuat kerusinya. Fobianya akan kelajuan bermula semenjak kemalangan yang mengorbankan keluarganya. Iklil memperlahankan kelajuan kereta sebelum menjawab. “Maaf, tadi adik hendak cepat. Terlebih laju sedikit,” balas Iklil. “Berhati-hatilah,” pesan Amirulllah. Tidak lama kemudian, kereta itu menyusur masuk ke kawasan mengambil penumpang. Iklil sudah berjanji dengan Nadhirah untuk tunggu di situ. Matanya yang juga berwarna hazel seperti Amirullah mencari-cari kelibat Nadhirah. Dia melihat seorang wanita berniqab hitam tidak jauh dihadapannya lalu dia pun memarkir kereta berdekatan.
Segera dia mendail nombor Nadhirah dan memberitahu akan kehadirannya apabila Nadhirah mengangkat telefon. Dia melihat Nadhirah memberitahu sesuatu kepada Qaiser dan Farhan yang berada berdekatan dan ketiga-tiga mereka berjalan menuju ke arah keretanya sambil Qaiser dan Farhan membawa beg.
Assalamualaikum,” Qaiser memberi salam di tepi kereta. Iklil telah menurunkan cermin kereta di bahagian sebelah Amirulllah. “Wa'alaikumussalam,” balas Amirulllah. Mukanya bersinar bahagia. Dia mengangkat tangannya sebagai tanda huluran salam. Qaiser menyambut salam Amirullah dan mereka berbicara buat seketika. “Abang, biarlah Qaiser masuk ke dalam kereta telebih dahulu. Di rumah boleh jua berbincang,” tegur Iklil. Amirullah setuju lalu meminta Qaiser masuk ke bahagian belakang. Nadhirah duduk di sebelah Qaiser.
Iklil memandu keluar dari kawasan lapangan terbang menuju ke rumahnya. Nadhirah hanya melontarkan pandangan jauh ke luar tingkap. Tidak sanggup mengangkat muka melihat Amirulllah.

No comments:

Post a Comment