Sunday, December 11, 2011

DUA PULUH EMPAT


Amirullah tersentak. Dia mengangkat kepalanya sedikit, lalu memandang jauh dalam kegelapan. Dia tidak nampak apa-apa, tidak mendengar apa-apa. Tangan kanannya meraba kawasan di sekitar mencari sesuatu. Seketika kemudian, dia mendengar bunyi derap tapak kaki datang menghampiri. Dia tersenyum, lalu memberi salam, “Assalamualaikum, siapa di sana?” Manusia itu tidak menjawab. Amirullah tenang, tangannya masih lagi mencari sesuatu. Beberapa saat kemudian, dia terjumpa tongkat yang dihajati. Dia berdiri, mengetahu tetamunya itu masih berdiri di hadapannya.
Boleh saya tahu anda siapa?” tanya Amirullah. Manusia itu tetap juga tidak bersuara. Tiba-tiba dia terasa tangannya dipegang. Amirullah mengekalkan senyumannya. “Adik.” Tangannya mengenggam tangan manusia itu.
Iklil menahan tangis. Dia tidak mampu berkata apa-apa. Setiap kali melihat abangnya, pasti dia menyalahkan diri sendiri. Kemalangan bertahun lamanya itu masih kekal dalam ingatan. Dia tidak berada di situ, tapi dia berada di sisi abangnya, mengharungi hidup setelah kematian kedua ibu bapa mereka.
Dia menyeka air mata dengan tangan yang sebelah lagi. Dia memalsukan sebuah senyuman, walaupun tidak mungkin dilihat oleh abangnya, tapi dia cuba untuk bermuka manis agar tenang sesiapa yang melihat. “Abang,” katanya. “Sudah solat?”
Amirullah tergelak kecil. “Bukankah abang imam di sini, mana mungkin abang tidak solat lagi,” jawabnya. Sungguh, dia bahagia apabila adiknya menanyakan tentang kewajipan dahulu sebelum menanyakan hal duniawi. Kali ini Iklil tersenyum ikhlas, “Abang puasa?” tanyanya lagi. “InsyaAllah, puasa,” jaawab Amirullah. Dia sedaya upaya mengamalkan puasa nabi Daud a.s. Teringat di akan sabda Nabi s.a.w. Yang diriwayatkan Imam Muslim dari Abdullah bin 'Amru r.a; “Sesungguhnya puasa yang paling disukai Allah ialah puasa Nabi Daud dan solat yang paling disukai Allah ialah solat Nabi Daud; beliau tidur separuh malam, bangun (mengerjakan solat) sepertiganya dan tidur semula sepernamnya. (Adapun puasa pula) beliau berpuasa sehari dan beliau berbuka (yakni tidak berpuasa) sehari.”
Abang nak berbuka apa nanti? InsyaAllah adik masakkan,” tawar Iklil. Dia mula memikirkan bahan masakan yang pelu dibeli. Amirullah mengambil masa untuk berfikir sebentar. Bukan selalu adiknya kembali ke Singapura. Dia menarik nafas panjang lalu berkata, “Abang teringin nak makan kuih koci.” Iklil memandang hairan abangnya, tanpa dia sedari, dia menangis sekali lagi.

No comments:

Post a Comment