Tuesday, December 13, 2011

DUA PULUH TUJUH


“Adik hendak menikah dengan siapa?” nada suara Amirullah bertukar serius, namun tetap tenang. Dia tahu, Iklil pasti tidak akan melakukan sesuatu tanpa mendapat restunya. Dialah wali Iklil, abangnya Iklil Bahiyyah. Dia mengenang saatnya dia membesar bersama Iklil. Nama yang telah dipilih oleh arwah abinya, yang membawa maksud mahkota yang bersinar. Dan dia pula Muhammad Amirullah. Dialah penjaga Iklil, pelindung Iklil.
Iklil mengambil masa beberapa saat sebelum menjawab, “Farhan.” “Siapa dia Farhan?” tanya Amirullah lagi. “Seorang pensyarah muda di QU. Malah, rakan baiknya Qaiser sendiri. Iklil tidak begitu mengenalinya namun, dia telah menyatakan keinginan untuk mengkhitbah daripada...” Iklil berhenti. Dia tidak tahu hendak menyambung apa. “Daripada apa?” tanya Amirullah lagi. “Daripada adiknya Qaiser,” sambung Iklil. “Oh, Qaiser ada adik ya? Tidak pernah pula abang teringat pernah bertemu dengannya,” kata Amirullah.
Buat kali ketiga untuk kepulangannya kali ini, Iklil merasa sebak. Sekian lama dia menahan perasannya dan menjadi tenang sepanjang kehidupannya di QU, dia tidak sangka perasaannya akan diuji kali ini. “Ya, Qaiser mempunyai seorang adik bernama Nur Ghazalah Nadhirah. Adik memanggilnya Cahaya, seperti apa dipanggilnya Qaiser,” jawab Iklil. “Tapi,” Iklil tersenyum sendiri. “Cahaya tetap membahasakan dirinya sebagai Ghazalah kepada adik,” sambungnya.
Kenapa pula begitu?” tanya Amirullah. Dia hairan bagaimana begitu banyak panggilan untuk seorang manusia. Namanya juga panjang, masih ada nama lain yang digunakan. “Kerana dia masih merasakan Iklil tidak sesuai untuk memanggilnya sebegitu. Jadi dia meletakkan hijab di antara kami dengan menggunakan nama Ghazalah,” terang Iklil. Sememangnya, Nadhirah tidak pernah bertemu dengannya sebelum kemalangan itu berlaku. Ketika mereka bertemu di hospital dan Nadhirah mengetahui kebenaran tentang kondisi bakal tunangnya, dia langsung tidak menegur dirinya lagi. Dia menjauhkan diri, membawa hati.
Amirullah tergelak kecil. Iklil mengerutkan dahi, lalu bertanya, “Ada sesuatu yang lucu?” Amirullah menggeleng. “Tidak,” katanya. “Cuma, abang rasa ikhwat yang bernama Nur Ghazalah Nadhirah itu pastinya seorang yang keras kepala dan tetap pendiriannya. Namun kadang-kadang, pasti ada kelembutan di sebalik kekerasan itu,” sambung Amirullah. Entah mengapa, hatinya sungguh senang berbicara tentang adik Qaiser hingga terlupa tujuan sebenar perbincangan mereka. Malahan, dia juga pantang bercakap tentang wanita yang tidak dikenali, pasti akan berdalih. Namun, insan yang digelarkan Cahaya oleh Iklil, sungguh menarik perhatiannya.
Dia tidak mengetahui, saat itu, Iklil sedang berdoa supaya ingatannya akan pulih kembali.

No comments:

Post a Comment