Friday, December 16, 2011

DUA PULUH LAPAN


Farhan melabuhkan punggung di atas katil. Dia baru saja pulang dari kediaman Qaiser. Urusannya sudah selesai, penat juga dia melayan kerenah Nadhirah dengan mencari kuih koci kegemarannyea. Namun dia turut gembira apabila melihat cahaya kegembiraan di mata Nadhirah. Dia termenung seketika sambil merebahkan badan di atas katil. Dia baru terfikir, sekian lama dia mengenali Qaiser dan Nadhirah, dia tidak pernah melihat wajah Nadhirah.
Begitukah istimewanya wanita berniqab?” bisiknya. Dia tertanya-tanya. Di QU, ramai sahaja yang memakai niqab. Kafe ikhwan dan ikhwat asing, jadi tiada kerisauan untuk membuka niqab ketika makan. Dia berfikir, mengapa seseorang itu perlu memakai niqab. Dia tahu, kebanyakannya untuk mengelakkan fitnah. Tapi tidak mungkin semua wanita menimbulkan fitnah, sedangkan persekitaran di QU amat terjaga.
Pernah juga dia bertanya kepada Nadhirah. Dia menjawab, “Cahaya memakai niqab kerana Allah. Cahaya milik Allah, jadi Cahaya ingin menjaga diri. Niqab ini, sebagai hijab antara Cahaya dan manusia. Benar, Cahaya tidak suka bergaul dengan manusia lebih dari sepatutnya. Bukan tidak mahu berkawan, tetapi ada batasnya. Hiburan dunia itu sementara. Dan rakan-rakan itu juga sebahagian daripada hiburan.”
Seorang pelajarnya menjawab, “Ana memakai niqab kerana ada seorang ikhwan menegur. Ana jujur tidak mengetahu sebabnya mengapa. Tapi dia menasihatkan kepada ana untuk memakai niqab. Jadi, ana memakainya. Pada mulanya, memang ana hairan dan sedikit membantah. Tapi lama kelamaan, hati ana menjadi lebih tenang, alhamdulillah.”
Dua jawapan yang sungguh berbeza. Ada pula yang memakai niqab setelah bertunang atau berkahwin. Ada pula memakai niqab kerana diwajibkan oleh sekolah atau disuruh keluarga. Dia merenung siling, memandang kipas yang berpusing. Dia membuat kesimpulan di dalam fikiran sendiri. Dia lebih suka jika seorang ikhwat itu memakai niqab. Pandangannya terjaga, malah dia segan juga untuk menangkat muka dan berbicara perkara tidak penting.
Kebanyakan ikhwat yang memakai niqab di QU juga menjaga diri masing-masing. Walaupun kebanyakan mereka memilik akaun di laman sosial, namun mereka tidak ada teman lelaki di dalam senarai rakan. Kesemuanya ikhwat semata.
Dia mengalihkan badan, mengiring ke sebelah kanan. Dia terfikir, mengapa pula Iklil tidak memakai niqab? Lalu dia sedar sendiri, mengira berapa kali dia melihat wajah Iklil sepenuhnya lebih dari bererapa saat. Tiada. Dia terduduk. Sedikit kagum dengan ketinggian maruah Iklil, sehingga dia sendiri, yang ingin melamarnya, tidak berani mengangkat muka menatap wajah itu.

No comments:

Post a Comment