Saturday, December 31, 2011

TIGA PULUH SEMBILAN


“Abang, kenapa ayahanda menyuruh Cahaya memakai niqab?” tanya Nadhirah yang berumur 6 tahun itu. Dia melihat abangnya sayu dengan mata birunya yang bundar. Terasa kasihan sedikit apabila Qaiser melihatnya. Adiknya itu baru sahaja hendak mendaftar memasuki tadika. Walaupun kebanyakan murid tadika itu diasuh untuk memakai hijab, namun Nadhirah telah diarahkan ayahandanya untuk memakai niqab. Tiada siapa pernah melihat wajah adiknya yang satu-satunya itu.
Qaiser meletakkan tangan di atas kepala Nadhirah. “Tahukah adikku, Fatimah r.ha pernah berkata,
'Seorang wanita itu lebih cantik daripada mangkuk yang cantik, wanita yang berpurdah itu lebih manis daripada madu, dan mendapatkan seorang wanita yang tidak pernah dilihat orang lain kecuali muhrimnya lebih sulit dari meniti sehelai rambut,” kata Qaiser sambil mengusap kepala Nadhirah.
Mungkin kerana itu, ayahanda meminta Cahaya memakai niqab. Ayahanda mahukan Cahaya menjadi wanita yang istimewa dan sukar untuk dicari. Abang juga ingin Cahaya menjadi wanita sebegitu. Wanita yang menjada dirinya, yang menjaga agama dan maruahnya. Aduhai Cahaya, wajahmu persis wajah bonda. Sedangkan abang juga tidak mengingati wajah bonda, namun kata ayahanda, lihatlah Cahaya maka bonda akan berada di situ.Cahaya, bonda juga berniqab setelah bernikah dengan ayahanda. Tidakkah Cahaya ingin menjadi seperti bonda?” tambah Qaiser.
Nadhirah menundukkan kepala. Air matanya mengalir membasahi pipi. “Tapi Cahaya tidak pernah melihat bonda,” kata Nadhirah. Qaiser membiarkan air mata itu mengalir. Dia tidak mahu adiknya bersedih di kemudian hari, biarlah dia bersedih hari ini. Pandangannya dihalakan ke muka pintu. Ayahandanya sedang berdiri di situ. Beberapa saat kemudian, ayahandanya berlalu pergi. Qaiser kembali memandang Nadhirah. Dia menahan air mata sendiri. Sudah dia berjanji sejak dia mula memahami apa yang terjadi dalam hidupnya, bahawa dia tidak akan menangis. Dia juga tidak pernah ketawa, hanya tersenyum sahaja jika gembira.
Tidak lama kemudian Nadhirah berhenti menangis lalu memandang abangya. “Nak tisu,” kata Nadhirah. Qaiser tersenyum lalu menghulurkan sekotak tisu. Adiknya sudah menghilangkan segala kesedihan di dalam hati. “InsyaAllah, Cahaya akan istiqamah memakai niqab dengan ikhlas,” kata Cahaya sambil menghembuskan hidungnya. Sekali lagi Qaiser tersenyum. Kata-kata Nadhirah bagaikan seorang wanita yang matang namun perilakunya tetap kebudak-budakan. “Ana uhibbuka akul haga. Wa anti?” tanya Qaiser. “Aiwa. Eiz eh?” tanya Nadhirah kembali. “Kuih koci,” jawab Qaiser. Nadhirah tersenyum lalu terus memakai hijab dan berniqab dan mengikut Qaiser pergi ke dapur sambil memanggil nama Mak Cik Embun dan Mak Cik Maimunah meminta kuih koci.

No comments:

Post a Comment