Tuesday, December 27, 2011

TIGA PULUH ENAM


“Qaiser,” satu suara memanggil. Qaiser tersenyum, Nadhirah berpaling lalu melihat lelaki itu kini sedang menghampiri mereka berdua. “Amirullah,” balas Qaiser. Nadhirah berpaling kembali pada Qaiser. “A muslim?” tanya Nadhirah. “A Malay Muslim,” balas Qaiser. Nadhirah mengecilkan kedua matanya, cuba memahami. Tanpa dia sedari, lelaki yang bernama Amirullah itu sudah berdiri di sebelah abangnya. “Cahaya, saya Muhammad Amirullah,” sapa lelaki itu sambil tangan kanannya diletakkan di atas dada, tanda memperkenalkan diri. “So you can speak in Malay?” tanya Nadhirah. “Saya tak pernah beritahu saya tak pandai berbahasa Melayu. Awak yang memulakan perbicaraan dengan bahasa Inggeris. Saya ikut sahaja,” balas Amirullah sambil tersenyum. Qaiser jua tersenyum.
Nadhirah malu sendiri. Jika wajahnya tidak dilindungi niqab, pasti ketara perubahan rona wajahnya yang sudah bertukar menjadi kemerah-merahan. “Apa yang awak lakukan di sini? Malahan melamarku di hadapan semua yang ku kenali. Bukankah lamaran itu sebaiknya melalui seorang wali? Nah, ini abangku. Bincanglah bersama dia,” kata Nadhirah sedikit tegas. Kawan sekelas sudah mula mengintai dari tingkap kelas walaupun kedengaran suara-suara guru meminta mereka duduk di tempat masing-masing. Malah, guru-guru itu juga mengarah sambil mata mereka memandang ke arah Nadhirah.
Amirullah tergelak kecil. “Sudah saya maklumkan segalanya kepada Qaiser, namun dia hanya berkata, 'tanyalah kepada tuan punya badan sendiri'. Lalu, saya datang ke mari dengan tujuan untuk bertanya kepada awak sahaja,” jawabnya. Nadhirah kini memandang Qaiser. “InsyaAllah, kita akan sambung perbincangan ini setelah tamat waktu persekolahan. Abang tidak mahu menganggu Cahaya. Amirullah, kita pulang,” kata Qaiser. Nadhirah geram melihat abangnya tenang dalam situasi seperti itu. Namun tiada apa yang mampu dia lakukan, abangnya berfikiran rasional. Perbincangan sebegitu memang seharusnya dilakukan di rumah.
Baiklah,” kata Nadhirah pendek. Dia menyalam tangan Qaiser dan masuk kembali ke kelas tanpa mempedulikan Amirullah. Seketika kemudian dia keluar kembali lalu berkata, “Your taste in choosing flowers is awkward. Those are fake, even I can see.” Pandangannya ditujukan kepada Amirullah lalu kembali meninggalkan mereka berdua di luar. Amirullah memandang Qaiser yang masih tersenyum dalam ketenangan. “She doesn't know that there is no real purple flowers to be found anywhere in Malaysia in that quantity,” katanya. Gelaknya di tahan. Mereka berdua berjalan beriiringan menuju ke kenderaan masing-masing. Meninggalkan Nadhirah di dalam kelas sedang diajukan beribu persoalan dan pekerja-pekerja yang menyusun bunga-bunga di sekeliling sekolah pula untuk. Sekolah yang sememangnya bertemakan warna ungu itu kelihatan lebih meriah dengan bunga-bunga itu.

No comments:

Post a Comment