Tuesday, December 20, 2011

TIGA PULUH SATU


Qaiser perlahan-lahan menuruni tangga ke tingkat bawah. Dia tercari-cari kelibat adiknya, Nadhirah. Tadi dia sudah menjenguk ke bilik Nadhirah setelah pulang dari masjid namun tidak dilihatnya. Dia berjalan menuju ke dapur dan menjengukkan kepala. “Cahaya,” sahut Qaiser. “Ya abang. Yallah khusy gowwah,” kedengaran satu suara menyahut kembali dari ruang memasak. Qaiser melangkah masuk ke dapur dan terlihat Nadhirah di satu sudut.
Assalamualaikum, Cahaya,” Qaiser memberi salam dan datang menghampiri. Nadhirah menjawab salam lalu tersenyum. “Sa'ah kam dilwaqti?” tanya Nadhirah. Dia mengesat peluh yang menitik di atas dahi dengan lengan bajunya lalu kembali menguli doh tepung dihadapannya. “Lagi dua puluh minit waktu Dhuha akan tiba. Mengapa Cahaya menguli tepung ini?” tanya Qaiser. Cahaya memang gemar memasak, pastu saja ada resepi yang akan dicubanya setiap kali dia berkesempatan menjejakkan kaki ke dapur.
Nadhirah hanya menganggukkan kepala apabila pertanyaannya dijawab. “Amir hendak berjumpa Farhan,” katanya pendek. Qaiser menatap wajah adik kesayangannya itu. Kali pertamanya setelah sekian lama dia mendengar panggilan itu ditujukan kepada sahabatnya, Amirullah. “Emta?” tanya Qaiser. “Sabtu,” jawab Nadhirah. Kali ini giliran Qaiser pula menganggukkan kepala. “Cahaya ikut?” tanya Qaiser lagi. Nadhirah menyepikan diri. Dia sendiri masih berfikir-fikir. Qaiser hanya memandang adiknya, mengetahui dia masih belum membuat keputusan.
Abang berniat hendak melawat Amirullah,” kata Qaiser. “Cahaya mahu ikut?” pertanyaannya diulang. “InsyaAllah,” balas Nadhirah pendek. Doh dihadapannya sudah siap diuli. Dia mula membuat bentuk bulatan sebesar separuh tapak tangan dan membuat lubang di tengahnya. “Sejak bila Cahaya tahu buat donat?” tanya Qaiser. Dia tersenyum sendiri melihat gelagat Nadhirah yang memimikkan muka serius apabila berusaha membuat donat itu sebulat mungkin. “Sejak hari ini,” balas Nadhirah. Dia tersenyum lebar memandang Qaiser. “Nak tolong?” tanya Nadhirah sambil tangannya menghulurkan doh kepada Qaiser.
Qaiser membasuh tangan dan meletakkan sedikit tepung di tangannya lalu mengambil doh di tangan Nadhirah. Mereka bersama-sama menghabiskan pembuatan kuih donat itu. Walaupun Qaiser tidak begitu minat memasak, tetapi dia tahu, satu hari nanti akan tiba masanya di mana dia perlu membantu isterinya di dapur. Dia tidak mahu ketinggalan jika ada peluang untuk berlatih sekali-sekala di dapur. Dia hanya tersenyum apabila Nadhirah membandingkan donat yang dibentuknya dengan donat yang dibentuk Nadhirah. “Tak macam donat langsung,” gumam Nadhirah sendiri.

No comments:

Post a Comment