Tuesday, December 27, 2011

TIGA PULUH LIMA


“Assalamualaikum,” Nadhirah memberi salam. Lelaki berbadan tegap itu tidak menoleh.
“Assalamualaikum,” Nadhirah mengulangi salam. Takut jika salamnya yang pertama tidak didengari. Kali ini lelaki itu menoleh dan mereka berdua bertentangan. Nadhirah sedikit terkejut memandang lelaki itu. Kulitnya cerah, rambutnya tidak hitam malah lebih kepada coklat gelap. Matanya pula berwarna hazel. Bibir yang merah itu mengukir senyuman lalu ternampak lesung pipit di sebelah kanan. “Mat saleh ke?” bisik hatinya.
Wa'alaikumussalam,” balas lelaki dihadapannya itu. Kedua-dua mereka menatap satu sama lain dalam jarak tiga langkah. Mereka berdua tahu, setiap murid dan guru di sekolah itu sedang melihat apa yang berlaku. Malah pekerja-pekerja yang sedang berehat juga memasang telinga. “Do I know you?” tanya Nadhirah. Dia takut lelaki itu tidak memahami bahasa Melayu. “Of course you don't,” balas lelaki itu. “Sah, mat saleh,” bisik hati Nadhirah lagi. Loghat yang digunakan adalah yang selalu digunakan oleh orang British. Dia semakin hairan dengan kehadiran lelaki itu.
What are you trying to do with those flowers?” tanya Nadhirah sambil jarinya menunjuk bunga-bunga di tengah padang itu. “I was trying to spell your name, Cahaya,” balas lelaki itu. Dahi Nadhirah berkerut. Tidak semena-mena, lelaki itu melutut dan duduk di atas satu kaki sambil mengeluarkan sebuah kotak kecil dari kocek seluarnya. Tangan kanannya menghalakan kotak itu ke arah Nadhirah sambil tangan kirinya membuka kotak itu. Kelihatan sebentuk cincin di dalamnya. “Will you marry me, Nur Ghazalah Nadhirah?”
Nadhirah tidak menjawab. Dia berpusing lalu meninggalkan lelaki itu terpaku di situ bersama semua yang melihat. Maruahnya dirasakan tercalar. Mana mungkin dia mahu dilamar sebegitu rupa dihadapan satu sekolah oleh seorang yang tidak dikenali? Dia kembali ke kelas dan tanpa disangkanya, Qaiser berada di luar pintu kelas. “Abang,” panggil Nadhirah. Qaiser mengangkat muka lalu tersenyum.
Nadhirah menghulurkan tangan lalu menyalam tangan Qaiser. “Apa abang buat di sini?” tanya Nadhirah. “Abang ingat, abang sempat halang orang nak melamar Cahaya,” balas Qaiser. Dia hanya memandang muka adiknya dengan penuh kelembutan dan kasih sayang. “Jadi abang tahulah mat saleh itu siapa?” ujar Nadhirah. Dia hairan bagaimana abangnya boleh mengetahui orang yang bukan Melayu. Tiba-tiba dia tersedar, abangnya menuntut di luar negara. 'Mungkin kenalannya di sana,' bisik hatinya.

No comments:

Post a Comment